با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ اطلاعات کامل در مورد RAM کامپیوتر
زیارت عاشورا
وقتی قصد خرید کامپیوتر دارید، مقدار حافظه یا RAM آن چقدر باید باشد؟ نوع آن چه باشد؟ آیا می دانستید که اگر مقدار RAM کافی نباشد، سیستم شما نمی تواند بخوبی کار کند. در ادامه بحث به سئوالاتی که همواره با آن مواجهیم (چقدر و چه نوع RAM برای کامپیوتر من کافیست؟) پاسخ خواهیم داد. در ابتدا توجه شما را به دو بحث مقدماتی در مورد تفاوت انواع RAM و تاثیر مقدار حافظه در سرعت و کارآیی کامپیوترجلب می نمایم.
 
تفاوت Static RAM و Dynamic RAM

حافظه یکی از مهم ترین عناصر سخت افزاری استفاده شده در کامپیوتر است. بدین منظور از حافظه های مختلف و با فناوری های متفاوتی استفاده می گردد. حافظه های ایستا ( Static ) و پویا (Daynamic)، دو نمونه متدوال در این زمینه می باشند. کامپیوتر شما ممکن است هم دارای حافظه static و هم dynamic باشد. (توضیحات بیشتردر مورد این اصطلاحات در سایر مقالات سایت میکرو رایانه) از حافظه های فوق با توجه به تفاوت مشهود قیمت آنان با اهداف متفاوتی اسفاده می گردد. با بررسی نحوه عملکرد هر یک از تراشه های حافظه static و ynamic ، می توان به تفاوت های موجود و علت اختلاف قیمت آنان، بیشتر واقف گردید.

Dynamic RAM، متداولترین نوع حافظه در حال حاضر محسوب می گردد. درون یک تراشه dynamic RAM، هر سلول حافظه صرفا” یک بیت اطلاعات را در خود ذخیره نموده و از دو بخش اساسی تشکیل می گردد: یک ترانزیستور و یک خازن. به منظور ذخیره میلیون ها سلول حافظه بر روی یک تراشه از تعداد انبوهی ترانزیستور کوچک و خازن استفاده می گردد. خازن مسئولیت نگهداری صفر و یا یک را برعهده داشته و ترانزیستور به منزله یک سوئیچ است که مدار کنترلی بر روی تراشه را به منظور خواندن خازن و یا تفییر وضعیت آن، مدیریت می نماید. خازن را می توان به منزله یک سطل کوچک در نظر گرفت که قادر به ذخیره الکترون ها می باشد. به منظور ذخیره سازی مقدار یک در حافظه، می بایست سطل فرضی از الکترون ها پر گردد و برای ذخیره مقدار صفر، این سطل می بایست خالی گردد.

مهمترین مشکل سطل فرضی، وجود نشتی و یا سوراخی در آن است که باعث می گردد پس از گذشت مدت زمانی مشخص، خالی گردد. در مدت زمانی کمتر از چند میلی ثانیه، یک سطل پر از الکترون، خالی می گردد. به منظور نگهداری وضعیت خازن و ذخیره سازی مقدار یک قبل از تخلیه خازن، می بایست پردازنده و یا کنترل کننده حافظه، خازن را شارژ نمایند. بدین منظور کنترل کننده حافظه، حافظه را خوانده و آن را مجددا” بازنویسی می نماید. فرآیند فوق که به Refresh معروف است به صورت اتوماتیک در هر ثانیه، هزاران مرتبه تکرار می گردد. علت نامگذاری این نوع از حافظه ها به dynamic به مفهوم فرآیند Refresh برمی گردد. حافظه های dynamic، می بایست به صورت پویا بازخوانی و بازنویسی گردند و گرنه تمامی اطلاعات موجود در آنان از بین خواهد رفت. علاوه بر موارد فوق، عملیات Refresh زمان خاص خود را داشته و باعث می گردد سرعت آنان، کاهش یابد.

Static RAM از یک تکنولوژی کاملا” متفاوت با dynamic RAM، استفاده می نماید. در حافظه های static از یک نوع فلیپ فلاپ خاص که هر یک از بیت های حافظه را در خود نگهداری می نماید، استفاده می گردد. یک فلیپ فلاپ برای هر سلول حافظه از چهار تا شش ترانزیستور استفاده می نماید. در این نوع حافظه، ضرورتی به عملیات Refreshing، نبوده و بدیهی است که سرعت آنان در مقایسه با حافظه های dynamic بمراتب بیشتر می باشد. با توجه به این که این نوع از حافظه ها دارای بخش ها و عناصر بیشتری می باشند، یک سلول حافظه Static فضای بمراتب بیشتری را نسبت به یک سلول حافظه dynamic بر روی تراشه، اشغال خواهد کرد. بنابراین شما حافظه کمتری را در هر تراشه خواهید داشت و بدیهی است که قیمت آنان نیز افزایش خواهد یافت (میزان حافظه قابل استفاده بر روی هر تراشه).

با توجه به موارد اشاره شده ، حافظه های Static سریع و گرانقیمت و حافظه های dynamic ارزان و کند می باشند. از حافظه های Static به منظور ایجاد حافظه های Cache ریزپردازنده (نیاز به سرعت) و از حافظه های dynamic به منظور فضای ذخیره سازی اصلی در سیستم ها (مقدار حجم بالا و لذا در مقایسه با حافظه های Static قمیت پایین تر)، استفاده می گردد.

ارتباط افزایش حافظه اصلی با سرعت کامپیوتر

آیا سرعت اجرای برخی برنامه ها بر روی کامپیوتر شما پائین است؟ برای حل مشکل بدنبال چه راهکاری هستید؟ آیا فکر می کنید اگر حافظه کامپیوتر خود را افزایش دهید، سرعت اجرای برنامه ها بهبود پیدا می نماید؟ با مطالعه ایـن مطلب شاید پاسخ به سوالات فوق، مشخص گردد.
افزایش حافظه اصلی کامپیوتر (RAM)، باعث افزایش سرعت برخی عملیات در کامپیوتر می شود (واقعیتی انکار ناپذیر). RAM یکی از مهمترین عناصر سخت افزاری موجود در کامپیوتر است که سیستم های عامل برای مدیریت بهینه آن جایگاهی خاص را در نظر می گیرند. زمانی که یک برنامه کامپیوتری نظیر یک واژه پرداز و یا برنامه ای نظیر مرورگرهای وب را اجراء می نمائید، ریزپردازنده موجود در کامپیوتر، فایل اجرائی حاوی برنامه را از محل استقرار دائم (هارد دیسک) به درون حافظه اصلی کامپیوتر، مستقر می نماید (فرآیند معروف Loading ). حجم فایل اجرائی برخی از برنامه ها نظیر Word و یا Excel به پنج مگابایت و بیشتر هم می رسد. ریزپردازنده، همچنین در این زمینه تعداد زیادی فایل های DLL مشترک (dynamic link libraries ) (بخش هائی از کدهای به اشتراک گذاشته شده توسط چندین برنامه) را به درون حافظه منتقل می نماید. (دراین موارد مقالات متعددی در سایت میکرو رایانه وجود دارد، به فهرست مقالات رجوع کنید) فایل های DLL ممکن است بین بیست تا سی مگابایت ظرفیت داشته باشند. در ادامه ریزپردازنده، فایل های حاوی داده مورد نیاز یک برنامه را که ممکن است چندین مگابایت باشند را نیز در حافظه مستقر می نماید (میزان داده مستقر شده در حافظه به نوع برنامه و عملیاتی که انجام می دهد، بستگی دارد). با توجه به موارد فوق، یک برنامه معمولی به فضائی معادل چندین مگابایت (مثلا” بین ده تا سی مگابایت) به منظور اجراء نیاز خواهد داشت .

فرض کنید که نرم افزارهای زیر بر روی کامپیوتر شما در حال اجراء می باشند :

یک واژه پرداز (مثل Word)
یک صفحه گسترده (مثل Excel)
یک برنامه گرافیکی
سه تا چهار پنجره فعال ویندوز

علاوه بر برنامه های فوق، سیستم عامل خود به تنهائی فضای زیادی را اشغال خواهد کرد. برنامه های فوق به فضائی بین یکصد تا یکصد و پنجاه مگابایت نیاز خواهند داشت، ولی ممکن است کامپیوتر شما صرفا” دارای مثلا” شصت و چهار مگابایت حافظه باشد.

فضای اضافی توسط مدیر حافظه مجازی (VMM) ایجاد می گردد. VMM با جستجو در حافظه، محلی را که در آن لحظه مورد نیاز نمی باشد را پیدا نموده و بخش های فوق را در یک فایل Swap بر روی هارد دیسک ذخیره می نماید. مثلا” در صورتی که برنامه پست الکترونیکی (نظیر outlook ) فعال شده باشد و به مدت زمان مشخصی (مثلا” ۴۵ دقیقه) از آن استفاده نمی گردد، VMM، تمامی عناصر تشکیل دهنده فایل اجرائی مربوط به برنامه پست الکترونیکی را بهمراه فایل های DLL و داده بر روی هارد دیسک منتقل می نماید. به فرآیند فوق، Swapping out برنامه گفته می شود. در ادامه و زمانی که بر روی برنامه پست الکترونیکی کلیک می گردد، VMM، مجددا” تمامی اطلاعات مربوط به برنامه را از هارد دیسک خوانده و آنان را با برنامه دیگری که موجود در حافظه می باشد و از آن استفاده نمی گردد، جایگزین می نماید. با توجه به این واقعیت که سرعت هارد دیسک نسبت به RAM کمتر می باشد، فرآیند “جایگزینی اطلاعات ” زمان خاص خود را داشته و عموما این فرآیند با تاخیر انجام می شود .

در صورتی که کامپیوتر شما دارای حجم اندک حافظه باشد (مثلا” شانزده مگابایت)، VMM همواره و با فرکانس بیشتری اقدام به عملیات جایگزینی اطلاعات نموده و سرعت کامپیوتر بطرز کاملا” محسوسی کاهش خواهد یافت. در صورتی که کامپیوتر شما دارای ۲۵۶ مگابایت حافظه می باشد، VMM دارای فضای لازم بوده و فرآیند جایگزینی با فرکانس کمتری انجام شده و کاهش سرعت کامپیوتر چندان محسوس نخواهد بود.

برخی از برنامه ها (نظیر فتوشاپ، اکثر کمپایلرها، اکثر برنامه های ویرایش فیلم و انیمیشن) نیازمند حجم بسیار بالائی از حافظه به منظور انجام عملیات خود می باشند. در صورتی که این نوع برنامه ها را بر روی کامپیوتری که دارای حجم اندکی از حافظه است، اجراء نمائید، فرآیند جایگزینی بطور دائم انجام و سرعت اجرای این نوع برنامه ها، مطلوب نخواهد بود. با افزودن حافظه به سیستم و بهینه سازی فرآیند جایگزینی (و یا حذف آن)، برنامه های فوق با سرعت بالائی اجراء می گردند .

چقدر حافظه RAM؟

سریعترین راه برای آنکه بدانید کامپیوترتان به چه مقدار RAM نیاز دارد آن است که بدانید برنامه هایتان چقدر RAM می خواهند. به دنبال حداقل نیاز حافظه (minimum) و یا مقدار پیشنهاد شده (recommended) بگردید. البته بهتر است مقدار RAM شما از حداکثر این برنامه ها، بیشتر باشد. جدول زیر به شما کمک میکند تا بتوانید مقدار RAM را سریعا بدست آورید.

۱) انتخاب حافظه

جدول ارایه شده در حالتهای عمومی تنظیم شده است. قبل از تصمیم نهایی می توانید ببینید برنامه هایتان چقدر RAM لازم دارند. البته بعضی از سیستم های عامل بیش از سایرین به RAM نیاز دارند پس بررسی خود OS هم مهم است. خاطرتان باشد که مقدار RAM کامپیوتر را حتی بعد از خرید و در هر لحظه می توان ارتقاء داد. اگر قصد اینکار را دارید از فروشنده بپرسید که کامپیوتر (مادر برد)، حداکثر تا چقدر RAM را برای ارتقاء می پذیرد.
چه نوع حافظه RAM؟

انتخاب نوع حافظه عامل مهمی در کیفیت سیستم محسوب میشود . سه نوع حافظه مختلف در بازار موجود است: SDRAM ، DDR و RDRAM.

از این سه نوع فقط DDR در مصرف خانگی کاربرد دارد و شما می توانید روی آن تمرکز کنید. در هر نمونه حافظه، سرعت نقش حیاتی دارد. به جدول زیر توجه کنید:

 ۲) انتخاب حافظه

هر کامپیوتر معمولا فقط یک نوع RAM می پذیرد و وقتی پروسسور در دو کامپیوتر یکسان باشد، RAM مبنای مقایسه قرار می گیرد. سرعت RAM باید با سرعت باس هر پروسسور تطبیق داشته باشد. مثلا یک پنتیوم۴ با باس ۸۰۰MHZ باید از حافظه PC3200 استفاده کند. در حالیکه +AMD Athlon XP2500 با باس ۳۳۳MHZ بهترین انتخاب حافظه  PC2700 را پیش رو دارد.

با تشکر از شما که مطالب جناب بنده را خواندید اگر خوشتون آمد نظر بدهید



با سلام جهت استفاده از مطالب صلوات بر محمد و آل محمد بفرستيد و لطفاً لينك ما را در وبلاگ يا وبسايت خود قرار دهيد و به دوستان خود معرفي نماييد باتشكر - مديريت وبلاگ

معلم كلاس ششم

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 21 بهمن 1393برچسب:, | 19:9 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |